BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Banner

Video Tentang Ilmu

Ilmu Islam

Saturday, July 9, 2011

CIRI - CIRI ILMU

lmu adalah sebahagian daripada aspek kognitif yang terdapat dalam diri manusia. Maka dengan itu, ilmu adalah berkaitan dengan aspek kognitif manusia yang lain seperti pengetahuan, pengalaman dan juga perasaan. Tetapi pada masa yang sama, ilmu adalah berbeza dengan perkara-perkara ini dan ciri-cirinya adalah seperti berikut:

ILMU YANG BOLEH DIPERTUTURKAN/ DIPERKATAKAN
   Ciri ini membezakan ilmu dengan perasaan dan pengalaman. Contohnya, sesetengah "pengalaman diri" seperti mimpi adalah sukar dipertuturkan melalui bahasa. Tetapi bagi ilmu, ia haruslah sesuatu yang dapat dipertuturkan melalui bahasa.

ILMU MEMPUNYAI NILAI KESAHIHAN/ KEBENARAN
Sesuatu perkara yang dianggap ilmu biasanya adalah benar. Ciri ini membezakan pengucapan ilmu dengan pengucapan sasastera yang biasanya mengandungi unsur-unsur tahayul.

ILMU ADALAH OBJEKTIF
Ilmu adalah sesuatu perkara yang tidak dapat diubah dan tidak dapat digantikan mengikut kemahuan dan citarasa seseorang.

ILMU DIPEROLEH MELALUI KAJIAN DAN SIASATAN
Ilmu adalah hasil daripada kajian. Ia bukanlah sesuatu rekaan. Ilmu mengenai cara memeroleh ilmu itu dikenali sebagai perkaedahan penyelidikan ilmiah.


ILMU SENANTIASA BERKEMBANG
Ilmu adalah sentiasa berada dalam proses pertambahan, pemantapan dan penyempurnaan dan ilmu juga tidak habis ditelan zaman.

0 comments: